HET KAN ANDERS

De laatste algemene beschouwingen van deze bestuursperiode waarin we als Lokale Partij Bergeijk uiteraard terug kijken maar vooral vooruit willen kijken. Dat vooruit kijken doen wij enkel door de ogen van de LPB, zonder anderen de maat te nemen. We zijn met een beperkt aantal politieke partijen en zullen het dus altijd samen moeten doen. Aan dat landelijke spelletje van uitsluiten van partijen doen wij niet mee. Sterker nog, we vinden dat verwerpelijk want je negeert daardoor inwoners en hun stem. De LPB is er voor de inwoners van alle kernen. Voor en na de verkiezingen op 18 maart 2026.

We doen dat dit keer door geen moties in te dienen. Moties gaan al snel over de nieuwe bestuursperiode na 18 maart, daarom zult u slechts een enkel verzoek aan het college tegenkomen in de algemene beschouwing. We kennen daar meer waarde aan toe dan moties. Tevens hopen wij dat onze bijdrage ook de drie andere fracties inspireert om daar gezamenlijk de schouders onder te zetten.

We lopen graag de taakvelden langs zoals opgenomen in de begroting we beginnen echter met de financiële gevolgen van deze begroting. Onze bijdrage moet u zien in het licht van de titel van ons verkiezingsprogramma “HET KAN ANDERS”. Het afsteken van de loftrompet laten we graag over aan het CDA. Zij hebben de afgelopen jaren laten zien dat zij daar niet voor terugdeinzen tijdens voorjaarsnota en begrotings behandelingen.

Hoe zit het met de centen?

In tegenstelling tot het bericht op ED.nl, dat we 2,4 miljoen moeten bezuinigen, geeft deze begroting een positief beeld. Van 2026 tot en met 2029 hebben we in Bergeijk een positief saldo en hoeven we ons geen zorgen te maken over bezuinigingen. Wij vinden het belangrijk om dat nu al duidelijk te maken aan onze inwoners. Tevens geeft dat positieve begrotingsbeeld, in combinatie met onze riante reserve positie, ons de mogelijkheid om onze inwoners extra kwaliteit te bieden in leefomgeving en welzijn.

De LPB hoort geluiden dat de nieuwe aanpak van discussie tussen college en gemeenteraad nog geen succes is. De LPB is het daar niet mee eens. De discussie over de binnensport accommodaties heeft ons een schat aan informatie opgeleverd die we bij komende discussie over het voorzieningen niveau in de kernen heel goed kunnen gebruiken. Maar misschien nog wel belangrijker is dat we gezamenlijk niet zijn gezwicht voor het snel nemen van een besluit om 25 tot 40 miljoen te gaan besteden. Dit is dé reden dat we in Bergeijk  financieel gezond zijn en de lastenstijging voor inwoners keer op keer kunnen beperken

Bestuur en ondersteuning.

We hebben een roerige bestuurlijk jaar achter ons liggen. Zowel lokaal als regionaal is er nogal wat gebeurt. Belangrijk is dat we als gemeenteraad elkaar hebben vastgehouden. De komende bestuursperiode moeten we nog eens goed naar de samenwerking in de Kempen kijken. Dat heeft de afgelopen twintig jaar echt veel voordelen gehad maar met het nu definitief afhaken van Oirschot en de stellingname van de gemeenteraad van Eersel betreffende samenwerking in de schaalsprong, maakt evaluatie van die samenwerking toch echt wel acuut. Het gemeentebestuur weet zich ondersteunt door minimaal 12 extra medewerkers, dat schept natuurlijk hoge verwachtingen ten aanzien van de beleidsvoorstellen en de uitvoering.

Veiligheid op de agenda!

Voel ik mij veilig in Bergeijk. Iets wat iedere inwoner zich wel eens afvraagt. De LPB hoort toch veel kritische opmerkingen vanuit de samenleving. Niet dat er sprake is van een absoluut gevoel van onveiligheid maar toch is er een waaier van kritiekpunten. Wij hebben de indruk dat het Integraal Veiligheidsplan 2023-2026 teveel een regionaal ( met 7 Kempengemeenten!)bestuurlijk stuk is met een uitvoeringsprogramma waar de burger geen enkele weet van heeft. In de begroting neemt dit hoofdstuk 2 pagina’s in beslag van de 146. De gemeenteraad heeft het zelden op de agenda staan. Niet in sturende zin en ook niet in controlerende zin.

Hier moet volgens de LPB verandering in komen. We moeten lokaal concreet invulling gaan geven aan de eerste 2 zinnen van dit hoofdstuk in de begroting:

“Gemeente Bergeijk streeft naar een samenleving waarin mensen oog hebben voor elkaar en schouder aan schouder staan om samen veilig te kunnen wonen, te werken en recreëren. Integrale veiligheid in Bergeijk betekent sámen (met inwoners en professionele partners) werken aan verbetering van de lokale veiligheid, onder regie van de gemeente”

Wij vragen dan ook aan ons college maar specifiek aan onze burgemeester om deze regierol op te pakken en te komen tot een Bergeijks Veiligheidsplan 2026-2029 en tevens bij nieuwe beleidsvoorstellen Veiligheid expliciet mee te nemen. Daarnaast zou de LPB graag periodiek in de commissie ABZ van gedachten wisselen over relevante ontwikkelingen in het veiligheidsdomein. De inzet en zichtbaarheid van onze Boa’s  is daar een voorbeeld van. Daartoe zouden in de jaarplanning concrete data moeten worden vastgelegd.

Verkeer en vervoer

Kunnen we kort over zijn aangezien we daar al met grote regelmaat over gesproken hebben. Aandacht voor de kwaliteit en veiligheid van fietspaden in onze gemeente blijft bij de LPB hoog op de agenda staan, hier is nog verbetering mogelijk. Is het college bereid om in het kader van regionaal mobiliteitsbeleid te pleiten voor 1 of meer fietstunnels onder de N397. Dit zou de veiligheid van het fietsverkeer tussen Westerhoven en Riethoven sterk verbeteren.

Een sterke verbetering van het Openbaar Vervoer, met name richting Eersel is iets waar we het unaniem over eens zijn. Is het college bereid om met Eersel in gesprek te gaan over de aanleg van een HUB en daarbij de portemonnee en ambtelijke ondersteuning mee te nemen. De LPB is van mening dat samenwerking met Eersel op dit punt een betere strategie is dan de provincie vragen om op te treden.

Economie

Gezien de stilstand in de regionale discussie over een Kempisch Bedrijventerrein 2 pleit de LPB ervoor fors te investeren in en uitbreiding van onze bestaande bedrijfsterreinen. Zelfs op zoek te gaan naar nieuwe lokale terreinen. Is het college het hier mee eens?

Het versterken van de verblijfswaarde van het centrum van Bergeijk moet echt snel van de grond komen. De LPB stelt voor om ons te beperken tot het driehoeksplein. Hof Noord hebben wij opgegeven want dit is nu een groot parkeerterrein wat best mooi is ingericht maar het nodigt niet uit tot verblijven en de stoep aan de kant van De Zeeman is veel te smal. Begin om zo snel mogelijk het verkeer van Noord naar Zuid en omgekeerd te weren. Auto’s die alleen het centrum doorkruisen horen hier niet thuis!

In het kader van de ontwikkelingen op de Zwarte Bergen vragen recente ontwikkelingen om agendering. De LPB wil echter benadrukken dat een kwalitatief goede invulling van dit gebied onze drijfveer is. Wij geloven echter niet in sprookjes en blijven aandacht vragen voor de bewoners van de achtergebleven 31 woningen. Zij zijn al ruim 7 jaar de dupe van het uitblijven van een positieve ontwikkeling.

Kan het college toelichting geven op het opgeven van het eerste recht van terugkoop en het akkoord gaan met verkoop aan Sendiri Projectontwikkeling. Waarom akkoord gaan met een ontwikkelaar zonder inhoudelijke digitale footprint. Het artikel in het ED roept bij ons ook de vraag op of alles wat men wil wel past binnen het geldende  bestemmingsplan. Heeft het college hier ook iets over afgesproken met Sendiri? Tenslotte hoe kijkt het college aan tegen de bestaande 31 woningen die geen onderdeel gaan uitmaken van de ontwikkeling. Heeft een recreatiepark zonder voorzieningen wel een toekomst?

Het feit dat de LPB deze vragen stelt en de afgelopen jaren de “luis in de pels” is geweest in dit dossier komt volgens ons voornamelijk voort uit het gebrek aan informatieoverdracht van college naar gemeenteraad en inwoners.

Onderwijs

De discussie over het Integraal Huisvestingsplan heeft ons een flinke kater bezorgd. Wij blijven echter overtuigd van ons gelijk dat iedere basisschool minimaal een volwaardige gymzaal moet hebben. Daarnaast moet er veel meer aandacht zijn voor een kwalitatief goede nieuwbouw/renovatie van basisscholen. Dat is veel meer dan aandacht voor m2 en functies. De LPB pleitte 2 jaar geleden al voor een gebiedsvisie rond De Regenboog en nu tijdsdruk als argument hanteren om het niet te doen, onbegrijpelijk!

Sport, cultuur en recreatie

Voor de LPB is het Aquinohuis het gemeenschapshuis van ’t Hof. De Kattendans is een waardevolle culturele hotspot voor Bergeijk. Zeker na de toevoeging van de bibliotheek. Maar een gemeenschapshuis is het al lang niet meer. Dit is voor de LPB meer dan theorie. Het Aquinohuis zal een verhoogde subsidie moeten ontvangen. De ruimte voor de jongeren zal aanzienlijk moeten vergroot en de Kringloopwinkel zal bij voorkeur, met steun van de gemeente, naar een andere ruimte moeten omzien. Ruimtegebrek en onoverzichtelijke parkeer (on)mogelijkheden kunnen dan worden opgelost. Is het heel vreemd om te denken aan het leegstaande pand van de voormalige AH aan de Burg. Magneestraat?

Het welzijnsbeleid en de bijbehorende welzijnssubsidies verdienen een herijking. Als je dit combineert met het onderhoudsbeleid (TUOB) krijgt de gemeenteraad een compleet beeld van ondersteunen van verenigingen en welzijnsorganisaties.

Sociaal domein

Noch steeds valt de commissie MZ te veel uit door gebrek aan onderwerpen. Dat wordt niet gecompenseerd door raadsinformatiebijeenkomsten, hoe nuttig ook. Om dit te verbeteren heeft de LPB een aantal suggesties:

  • Start een project vereenvoudiging regelgeving en uitvoering van regelingen. Bijvoorbeeld de gemeente Utrecht zet hier forse stappen maar ook de gemeente Eindhoven en Divosa kunnen hier ondersteunen.
  • Vervolgens moet het totaal aan regelingen beter ( en duidelijker) toegankelijk worden gemaakt voor onze inwoners.
  • Belangrijke regionale bijeenkomsten waar het college ons vertegenwoordigd kunnen inhoudelijk worden voorbereid met de gemeenteraad/raadscommissie.
  • Vanuit de regionale samenwerking keuzevoorstellen aan de raden voorleggen.
  • Regionale projecten periodiek evalueren en nooit automatisch verlengen.

Tenslotte wil de LPB er voor pleitten dat wonen en zorg de beleidsnota’s gaat ontstijgen en handen en voeten krijgt op lokaal niveau. In dit kader pleit de LPB ervoor om Hoefzicht in Westerhoven en de Hofstek in Riethoven van een langetermijnvisie te voorzien en niet af te wachten wat de betreffende woningcorporatie daar enkel vanuit bedrijfsvoering oogpunt wel of niet doet. Zou het college hier eens op willen reflecteren?

Volksgezondheid en milieu

De transitie duurzame veehouderij vormgeven is meer dan goede bedoelingen en verwijzen naar provincie en rijksoverheid. Zowel het CDA als de LPB heeft hier regelmatig aandacht voor gevraagd. Kan het college aangeven wat zij de afgelopen jaren concreet heeft gedaan? Het landelijk schone lucht akkoord niet ondertekenen is door de wethouder vorige week toegelicht en wij konden ons daar wel in vinden. Kan het college echter benoemen wat we concreet in Bergeijk gaan doen om die doelen op onze eigen wijze te halen?

In de  aangenomen motie “Herzien beleid Grootschalige zonne- en windenergie in Bergeijk”  (26 september 2024) is in de opdracht aan het college het volgende opgenomen: “De raad een voorstel tot herijking van het op 23 april 2020 vastgestelde beleids- en toetsingskader te doen, waarbij rekening wordt gehouden met de uitkomsten van de evaluatie en de nieuwste ontwikkelingen in nationaal en regionaal beleid….”.

Komt dit gevraagde voorstel nog voor de verkiezingen of laten we alles over aan de provincie? Is het college bereid om nogmaals bij de provincie te benadrukken dat we in Bergeijk enkel op basis van gemeentelijk beleid handelen?

Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

De LPB constateert het volgende: De Metropoolregio Eindhoven (MRE) groeit hard. Die groei betekent energie, kansen en ambitie. Maar laten we eerlijk zijn: met alleen méér mensen en huizen zijn we er niet. Groei vraagt ook om kwaliteit. Op het gebied van scholen huisartsenpraktijken, sportlocaties, culturele voorzieningen, recreatie, horeca en winkels om maar wat te noemen.

Als Bergeijk hier in mee gaat betekent dit fors investeren in kwaliteit en de urgentie voelen dit nu op te pakken. Hierbij is volgens de LPB blijven doen wat we nu doen geen optie. Met de groei die op ons afkomt moeten we durven vernieuwen, oude patronen loslaten en samen het verschil maken. Van schaalsprong naar kwaliteitssprong, dát is de uitdaging.

Is het college dat met ons eens en zo ja, welke stappen denkt het college nog te zetten de komende maanden.

Investeren kost geld, ook in de voorbereiding. Is het een idee om de “Bestemmingsreserve verbetering Fysieke leefomgeving” van een financiële impuls te voorzien? Hieruit kunnen voorbereidingskosten worden betaald zonder de exploitatie te belasten.

Arjan van der Hout

Lokale Partij Bergeijk