Niet tegen maar meedenken met Eersel

De afgelopen week is er opnieuw veel publiciteit geweest over het feit dat de gemeenteraad van Eersel een afwijkend standpunt heeft ingenomen ten aanzien van de zogenoemde schaalsprong in de regio Zuid-Oost Brabant. Nu zal die schaalsprong niet iedereen gelijk wat zeggen, dus eerst maar eens een toelichting bij. De 21 samenwerkende gemeenten in Zuid-Oost Brabant ( ook wel Metropoolregio Eindhoven genoemd) hebben samen geconstateerd dat de economische ontwikkeling tot 2040 naar verwachting zo goed gaat dat we hier meer arbeidsplaatsen gaan krijgen en dus meer woningen nodig hebben, bedrijventerreinen en beter/sneller openbaar vervoer. In de volksmond is dat de schaalsprong gaan heten die we moeten maken om dit allemaal mogelijk te maken.

We wonen in de regio met de grootste economische groei en daar profiteren we allemaal van. Het voorzieningen niveau is hoog (gemeenschapshuizen, sportclubs, winkels en een groot aanbod aan banen en dus een lage werkloosheid.

Nu hebben de 21 gemeenten afspraken gemaakt hoe hier mee om te gaan. Afspraken ten aanzien van het aantal te bouwen woningen, de behoefte aan bedrijventerreinen en een aantal hoogwaardige openbaar vervoer knooppunten (De zogenaamde Hubs).

De gemeenteraad van Eersel heeft ten aanzien van deze punten een afwijkend standpunt ingenomen. Laat ik duidelijk zijn, dat mag, iedere gemeente neemt besluiten waarvan zij denken dat die besluiten het beste zijn voor hun inwoners. Zij zijn de lokale volksvertegenwoordigers en dat moet iedere andere gemeente respecteren. Dat is een groot democratisch goed en dus moeten we niet tegen denken maar meedenken. Laat ik de drie hoofdafspraken eens langs gaan.

Hoeveel woningen bouwen tot 2040 per gemeente.

In de Kempen (Reusel, Bladel, Eersel en Bergeijk) hebben we afgesproken dat we tot 2040 samen minimaal 8950 en maximaal 13.000 woningen gaan bouwen. Dat betekende voor Eersel maximaal 5500 woningen. De gemeenteraad vindt in meerderheid echter de bouw van maximaal 2750 woningen tot 2040 voldoende. Daar kwam een storm van kritiek op maar laten we nu eens goed naar dat besluit kijken. De gemeenteraad van Eersel is van mening dat de bouw van 2750 woningen het maximale is. Op deze wijze doen zij recht aan het uitgangspunt om als gemeente met kleine landelijke kernen een landelijke gemeente te blijven en niet te veel verstedelijken.

In de Kempen moeten en kunnen we de gemeente Eersel toch gewoon steunen. Als wij nu gezamenlijk zeggen te blijven streven naar 13.000 woningen in De Kempen erbij, eventueel doen de andere gemeenten iets extra. Het minimale aantal van 8.950 erbij komt zo wie zo niet in gevaar en we spreken af dat we iedere 4 jaar opnieuw kijken waar we staan en of de doelstellingen hetzelfde moeten blijven. Dit allemaal in het belang van onze inwoners. Gun en respecteer Eersel hun eigen standpunt.

Extra bedrijventerreinen of uitbreiding van bestaande bedrijventerreinen

Wij hebben in De Kempen fantastisch samengewerkt bij het realiseren van het KBP ( Kempisch Bedrijven Terrein) in Hapert. We moeten echter niet vergeten dat de ruimtelijke procedure ruim 7 jaar heeft geduurd, voordat de eerste schop de grond in kon. De bedoeling was hier ruimte te geven aan Kempische bedrijven die een ruimte behoefte hadden van meer dan 5000 m2. Ja er zijn successen behaald maar bijvoorbeeld Vencomatic en Wilvo zijn voorbeelden van bedrijven die in de eigen gemeente wilden blijven en daar groter zijn gegroeid.

Nu de gemeenteraad van Eersel nee zicht tegen een KBP2 moeten we niet gaan drammen dat het KBP2 er toch moet komen maar moeten de 4 Kempengemeenten zich samen sterk maken dat Kempische bedrijven kunnen groeien in de Kempen en moeten we met elkaar over gemeentegrenzen heen denken in het ondersteunen van onze ondernemers. Er is in de Kempen voldoende ruimte beschikbaar om de Kempische bedrijven te laten uitbreiden en nieuw bedrijven aan te trekken. De samenwerking van de afgelopen 20 jaar kunnen we toch gewoon voortzetten.

Hoogwaardige openbaar vervoersknooppunten, HUB’s

Een HUB verwijst meestal naar een knooppunt of centrale locatie waar verschillende elementen samenkomen. In dit geval lopen, fietsen, auto en openbaarvervoer. De samenwerkende gemeenten in Zuid-Oost Brabant hebben een aantal van deze knooppunten aangewezen na uitgebreide studie gezien de ligging van de kern Eersel aan de A67 is hier bij de af- en opritten gedacht aan een HUB voor de Kempen.

Nu wil ik hier graag een pleidooi houden dat we als 4 Kempengemeenten elkaar hier in vasthouden. Ik ben ook eerlijk voor de gemeente Bergeijk en dus voor haar inwoners is dit hoogwaardig knooppunt van het Openbaar Vervoer bittere noodzaak om snel en comfortabel naar Eindhoven maar ook in de Kempen te reizen.

Ik begrijp de bedenkingen van de gemeenteraad van Eersel, de impact zo aan de rand van Eersel kan groot zijn. Als vier Kempengemeenten moeten wij echter toch in staat zijn om dat op een goede manier in te passen in onze mooie Kempen. Dat zal misschien extra kosten met zich meebrengen en creatief denken maar dat kunnen we toch zeker samen oppakken en de kosten en inspanningen delen.

Eersel laten we dit gezamenlijk oppakken want er is geen alternatief denkbaar voor Bergeijk of de rest van de Kempen. Bestuurders en gemeenteraden laten we op deze wijze elkaar vasthouden, respecteren en blijven uitdagen. Daar worden onze inwoners beter van en kan “Den Haag” nog iets van ons leren.

 

Arjan van der Hout, fractievoorzitter LPB

Info@lpbergeijk.nl